Rinkeldekink van Martine Bijl wint NS Publieksprijs 2019

Rinkeldekink van Martine Bijl (Atlas Contact) heeft de NS Publieksprijs 2019 gewonnen en is daarmee het Boek van het Jaar 2019. De winnaar werd zojuist bekendgemaakt in het tv-programma De Wereld Draait Door. Hoofdconducteur en boekenfan Everhard Arends overhandigde de envelop met het winnende boek aan presentator Matthijs van Nieuwkerk. Namens de in mei overleden auteur en presentatrice nam haar man Berend Boudewijn de prijs in ontvangst. In Rinkeldekink beschrijft Martine Bijl op eerlijke en indrukwekkende wijze de gevolgen van de hersenbloeding die haar in 2015 trof. De NS Publieksprijs is de grootste publieksprijs voor Nederlandse boeken en tevens de bekendste boekenprijs in de volwassenenliteratuur.

Rinkeldekink kreeg ruim 33% van de in totaal 111.000 stemmen die werden uitgebracht (vorig jaar 97.000). De andere genomineerden waren Grand Hotel Europa van Ilja Leonard Pfeijffer, Otmars zonen van Peter Buwalda (De Bezige Bij), Pessimisme kun je leren! van Lévi Weemoedt (Nijgh & Van Ditmar), Taal voor de leuk van Paulien Cornelisse (Uitgeverij Cornelisse) en Wees onzichtbaar van Murat Isik (Ambo|Anthos). De zes genomineerde oorspronkelijk Nederlandstalige boeken behoren tot de bestverkochte titels van het afgelopen jaar (1 juli 2018 tot 1 juli 2019).

NS Publieksprijs
Bij de NS Publieksprijs geldt: de lezer bepaalt. Het boek waar het lezerspubliek het meest op stemt wint. De winnaar van de NS Publieksprijs krijgt, naast de eretitel Boek van het Jaar 2019, een sculptuur van Jeroen Henneman, een geldbedrag van € 7.500 en een jaar lang gratis reizen met de NS-Business Card OV Vrij 1ste klas. De Publieksprijs voor het Nederlandse Boek wordt uitgereikt sinds 1987. Sinds 2001 is NS naamgevend sponsor.

Veel nieuwe lezers bereikt door Leesclubs & miniboekjes
Tijdens de stemperiode heeft een honderdtal fanatieke lezers de mogelijkheid gekregen om deel te nemen aan de NS Publieksprijs Leesclubs. Deze ambassadeurs van de NS Publieksprijs hebben zoveel mogelijk stemmen geprobeerd te werven. In totaal wierven de leesclubs 4554 stemmen. Zo ging ambassadeur Kees-Jan van Dijk met zijn leesclub zelfs de straat op: ‘Lid zijn van de NS Publieksprijs Leesclub is een geweldige ervaring. We flyeren, verzinnen creatieve posts op sociale media en spammen familie, vrienden en collega’s. En dan was ik ondertussen ook nog al die mooie genomineerde boeken aan het lezen.’ Daarnaast zorgde NS in de trein voor extra aandacht voor de genomineerde boeken. Zo werden er 25.320 miniboekjes met fragmenten uit de zes boeken verspreid in de trein, boekhandels en bibliotheken. Uit deze miniboekjes werd tijdens de stemperiode in veel treinritten zelfs voorgelezen door de conducteur. De miniboekjes waren in digitale vorm te zien via stories op Instagram, waar NS volgers direct de kans bood om via een link te stemmen op hun favoriete boek. Deze digitale miniboekjes zijn in totaal tienduizenden keren gelezen. Zo zijn mensen in de trein én op hun tijdlijn geënthousiasmeerd om te lezen én een stem uit te brengen voor de NS Publieksprijs.

Tijd voor lezen
Lezen is een van de favoriete tijdsbestedingen in de trein. NS wil lezen toegankelijk maken voor een groot publiek en werkt daarom, sinds 2001, samen met Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB).   NS ondersteunt jaarlijks drie campagnes van de CPNB onder de noemer ‘Tijd voor Lezen’: de Boekenweek (maart), de Kinderboekenweek (oktober) en de NS Publieksprijs (oktober/november). Meer informatie is te vinden op www.ns.nl/tijdvoorlezen